خطر مکزیک در جنگ خودروهای برقی ایالات متحده و چین
[ad_1]
در مورد جنگ تجاری جاری بین چین و ایالات متحده مطالب زیادی نوشته شده است و خودروها به دلیل جنگ قدرت بر سر آینده خودروهای الکتریکی در مرکز بسیاری از این بحث ها قرار دارند. جنگ خودروهای الکتریکی بین آمریکا و چین وارد مرحله جدیدی شده است.
کاخ سفید در حال حاضر تعرفه ها را بر تعدادی از کالاهای چینی، به ویژه خودروهای برقی افزایش داده است. پس از اجرای این تعرفه ها در مرداد ماه، تعرفه واردات آنها از 25 درصد به 100 درصد افزایش می یابد. سایر اقلام مورد استفاده در ساخت خودروهای برقی مانند باتری و برخی مواد معدنی نیز مشمول این افزایش تعرفه می شوند.
بیم آن می رود که عرضه بیش از حد محصولات ارزان قیمت چینی که ناشی از ظرفیت مازاد است، مشاغل و صنایع ایالات متحده را تهدید کند.
ابعاد دیگر جنگ وسایل نقلیه الکتریکی
در حالی که چین به دنبال اقدامات تلافی جویانه تجاری است، بقیه خودروسازان این کشور به دنبال راه هایی برای نفوذ به بازار ایالات متحده، با یا بدون تعرفه هستند. یکی از این روش ها سرمایه گذاری در مکزیک است. BYD که خود را بزرگترین تامین کننده وسایل نقلیه با انرژی جدید در جهان می داند، قبلاً اعلام کرده بود که کارخانه ای در مکزیک می سازد. این خودروساز چینی می گوید هیچ برنامه فوری برای صادرات خودرو به آمریکا ندارد. البته این اقدام گام مهمی برای این شرکت محسوب می شود زیرا جایگاه آن را در آمریکای شمالی تقویت می کند.
لو لونگو، رئیس شرکت مشاوره بین المللی Plante Moran در مصاحبه ای توضیح داد: “این یک سرمایه گذاری چند مرحله ای توسط BYD است.” این به آنها زمان می دهد تا زنجیره تامین خود را توسعه دهند، شروع به بهبود تولید کنند و محصولات خود را در بازارهای دیگر خارج از مکزیک بفروشند. همچنین به آنها این فرصت را می دهد که در آینده در بازارهای بزرگتر مشتریان داشته باشند.”
مزایای تجاری تولید خودرو در مکزیک قبل از صادرات آن به ایالات متحده بسیار زیاد است. توافق بین ایالات متحده، مکزیک و کانادا مستلزم آن است که حداقل 75 درصد قطعات خودرو در آمریکای شمالی ساخته شود تا از تجارت آزاد بهره مند شوند. با این حال، خودروهای دارای قطعات چینی وارد شده به ایالات متحده تنها مشمول مالیات 2.5 درصدی هستند. در نتیجه، خودروسازان چینی می توانند اساساً بدون مالیات وارد بازار ایالات متحده شوند.
وضعیت پیچیده مکزیک
این اتفاقات وضعیت مکزیک را نیز پیچیده کرد. همانطور که تولیدکنندگان چینی حضور پیدا می کنند، ممکن است نبردی برای منابع وجود داشته باشد. شرکت هایی مانند جنرال موتورز، فورد، استلانتیس، تویوتا و هوندا در این منطقه خودرو تولید می کنند.
با این حال، اگر ایالات متحده بخواهد همچنان از ورود خودروهای ارزان قیمت چینی به مرزهای خود جلوگیری کند، باید با خطر نفوذ خودروهای ساخت مکزیک با منشاء چینی مقابله کند. دولت ایالات متحده می تواند چین را به دلیل دور زدن محدودیت های تجاری از طریق مکزیک، مشابه تحقیقات در مورد تعرفه پنل های خورشیدی در سال گذشته، مورد تحقیق قرار دهد. اتحادیه کارگران خودرو همچنین از دولت خواسته است تا تعرفه خودروها و قطعاتی را که مطابق با الزامات مبدأ توافق بین ایالات متحده، مکزیک و کانادا نیستند، 2.5 درصد افزایش دهد.
در همین حال، علاقه به خودروهای الکتریکی چینی در میان مصرف کنندگان آمریکایی، به ویژه در میان خریداران جوان در حال افزایش است. یک نظرسنجی اخیر نشان داد که 76 درصد از پاسخ دهندگان زیر 40 سال آماده خرید خودروهای چینی هستند.
[ad_2]